Ga mee op expeditie

Interesse om een stukje met ons mee te reizen?

Ben je werkzaam in het onderwijs? Als leraar, manager, beleidsmaker, ontwikkelaar, onderzoeker of adviseur? Er zijn verschillende mogelijkheden om deel uit te maken van de Expeditie.

Doornroosje Je hebt – net als Doornroosje – 100 jaar geslapen en wordt wakker in 2122. Hoe wil jij dat onderwijs er dan uit ziet? Hoe ziet het beroep van leraar eruit?  Doe mee en help ons de toekomst verkennen!

Wat zou je doen als je Kyra en Luca was? Verplaats je in twee situaties rond fictieve leraren en hun schoolleider en beschrijf vanuit je eigen ervaring en de inbreng van je eigen overtuigingen wat er precies aan de hand is en hoe jij zelf zou reageren. Deelname vraagt 45 minuten van je tijd en er is een vergoeding in de vorm van een boekenbon beschikbaar.

Geef je beleving van het onderwijs kleur! Een creatieve activiteit waarbij we onderwijsprofessionals een kleurplaat voorleggen met de vragen ‘Wie herken jij? Waar ben je zelf? En wie/waar zijn belangrijke anderen voor jou?’ De kleurplaat is een ontspannende en creatieve activiteit waarbij je jouw perspectief op het onderwijsveld letterlijk kleur geeft. Meedoen aan de kleurplaat geeft een moment van reflectie op hoe jij jouw rol en plek in het onderwijsveld ziet en ervaart ten opzichte van anderen.

Dagelijks 5 minuten reflecteren op het leraarschap? Ben ik de enige die nog zenuwachtig is voor de les? En hoe snel moeten anderen een toets nagekeken hebben? Waarom gebruiken leraren ICT in de klas? Heb je als leraar of schoolleider behoefte aan de meningen en ervaringen van ruim 1000 collega’s buiten je eigen school? De app Teacher Tapp geeft je de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier dagelijks te reflecteren op je beroep en je eigen positie hierin. En, iedereen kan een vraag indienen!

Hoe geeft een team of netwerk betekenis aan een door te voeren verandering? De inzichten die we binnen de Expeditie tot dusverre hebben opgedaan, zetten we graag in om samen met een aantal netwerken of teams aan de slag te gaan. Staat jouw team, bijvoorbeeld, op het punt om een nieuwe methode in te voeren? Of gaan jullie als instituut en school op een andere manier leraren opleiden? Dan lopen wij graag een eindje met jullie mee waardoor we jullie inzicht geven in het systeem waar jij en collega’s onderdeel van zijn. Je weet daardoor beter wat je aan anderen hebt en hoe zij tegen veranderingen aankijken. Zo kom je tot verbindingen en kan de gewenste verandering (beter) tot stand komen. Aan deelname is een subsidie verbonden.

Reageren op Beroepsbrieven Een van onze producten is de verhalenbundel ‘Beroepsbrieven’ met daarin twaalf korte fictieve verhalen over leraren. Deze fictieve verhalen zijn ontstaan uit een briefwisseling tussen twaalf leraren en vijf Expeditieleden over het veranderend beroepsbeeld. Elk verhaal nodigt uit om je eigen ervaringen tegen af te zetten. Een reactie op de Expeditie website kan in de vorm van (emotionele) herkenning, het stellen van een vraag of het schrijven van een kort verhaal dat jouw beeld of gevoel van het veranderend beroepsbeeld beschrijft!

Het Expeditieteam is aanwezig op verschillende congressen en organiseert zelf ook (online) bijeenkomsten. Houdt de agenda in de gaten voor concrete activiteiten of lees onze bevindingen in de verschillende producten die op onze website staan.

Op de hoogte blijven van onze activiteiten en producten of vragen over deelname? Laat het ons weten via onderstaande ansichtkaart en we voegen je toe aan onze mailinglijst.

  • Afbeelding voor quote van Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda

    "Ik ervaar soms als leraar alsof ik in een golfslagbad werk, waarbij ik telkens een nieuwe golf over me heen krijg waarop je moet reageren. Zoals de rekentoets die een tijd verplicht werd gesteld en het formatief toetsen die in de visie van onze school staat. Mijn reacties zijn: ga ik mee met de golf, wacht ik af, duik ik onder?"

    Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda
  • Afbeelding voor quote van Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda

    "Om keuzes te maken in wat er op je afkomt als leraar, heb je kennis nodig. Maar waar kom je aan die kennis?"

    Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda
  • Afbeelding voor quote van Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda

    "Doe wat nodig is, doe wat goed is. En de leerkracht weet dat, wat goed is."

    Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda
  • Afbeelding voor quote van Lerarenopleider po

    "Waarom staken leraren voor minder werkdruk en meer salaris, en waarom staken we niet omdat we meer willen betekenen voor de kinderen in deze maatschappij, we zien dat we niet kunnen doen wat we willen doen voor de kinderen. Dan krijg je de ouders achter je."

    Lerarenopleider po

Heb je vragen of behoefte aan meer informatie?

AAN HET

EXPEDITIE TEAM







    info@expeditielerarenagenda.nl